Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe?

Artisti leverer produkter og tjenester som skal ivareta og fremme kundens gode navn og merkevare. I den forbindelse kan det dukke opp mange spørsmål om logomerking, design og ikke minst, skattegrenser. Her prøver vi å gi deg noen av svarene.

Produktmedia 1
Produktmedia

Logomerking/trykkmetoder

Hva er silketrykk?

Ved silketrykk benytter man en finmasket duk av silke eller nylon som er spent opp på en ramme. Duken prepareres slik at den får åpne og tette partier. Det er kun de åpne partiene som slipper trykkfargen gjennom. Motivet bygges opp lagvis ved å trykke én og én farge av gangen. Silketrykkets særegenhet er tette og jevne fargeflater. Silketrykk egner seg best til 1-lags plagg som t-skjorter, handlenett og gensere. Ved små opplag, anbefales færre trykkfarger eller transfertrykk med tanke på kostnad. Det må lages en ramme pr. trykkfarge og disse må stilles inn ovenfor hverandre.

Hva er transfertrykk?

Trykkmetoden er av samme oppbygging som ved silketrykk, men istedenfor at motivet trykkes direkte på produktet – trykkes det på en bærer. Etter at trykkfargen er påført bæreren, drysses det lim i den våte fargen før det sendes gjennom en tørkeprosess. Når dette er herdet, kan logo påføres nær sagt ethvert produkt ved hjelp av en varmepresse som gir varme under et konstant trykk i noen sekunder. Limet i logoen aktiveres og logo heftes fast i underlaget. Transfertrykk egner seg godt til capser, bagger, t-skjorter, jakker og er det rimeligste alternativet ved små opplag.

Hva er tampotrykk?

Tampotrykk er trykking av harde produkter som foregår ved hjelp av en silikonpute som henter farger fra en klisjé der logoen er brent inn. Det lages først en negativ trykkorginal som fører trykkfargen over på silikonputen, og som deretter trykkes ned på produktet. Dette må gjøres per farge, så om det er en tofarget logo, må dette gjøres i to omganger. Tampotrykk gir et pent, nøyaktig og holdbart resultat, og er den trykkmetoden som egner seg svært godt på alt fra kulepenner til powerbanker og andre harde reklameartikler som isskrape, matboks, flasker og pastillesker m.m

Hva er rundtrykk?

En flott metode for å få større trykk (sammenlignet med tampotrykk). Denne metoden blir mer og mer populær på f.eks. vinflasker som julegaver i profilbransjen, og er svært ettertraktet blant mikrobryggerier – da det gir et ekslusivt uttrykk. Rundtrykk egner seg til runde, jevne produkter som krus, termokopp, flasker og termoser.

Hva er sublimering?

Sublimeringstrykk er en egen trykkteknikk hvor man printer med en sublimeringsprinter på sublimeringspapir. Deretter blir motivet trykket over på ønsket motiv. Denne metoden gir veldig gode fullfargetrykk med f.eks fotografier. Du kan sublimere på både myke og harde materialer som tekstiler, aluminium, keramikk etc. Det er midlertidig bare mulig å trykke på syntetiske materialer. Tekstiler må inneholde minst 60% polyester. Jo mer polyester, jo bedre blir resultatet. Harde materialer som keramikk og metall må behandles med et spesielt overflatelag av polymer for å feste seg, og vanlige kopper og glass fungerer ikke med denne teknikken. Man kan også trykke på farget polyester, men da blir det best resultat med sorte print. De beste resultatene oppnås hvis man holder seg til produkt som er spesielt designet for sublimeringstrykk. En må alltid benytte varmepresse, da blekket skal gjøres om til gass og overføres til produktet. Man er avhengig av godt og riktig press, i tillegg til en temperatur på ca. 200°. Sublimering egner seg på startvester, headovers, fotografi på kopper og trenings t-skjorter.

Hva er lasergravering?

Ved gravering brukes en laser som brenner logoen på produktet. På lakkerte gjenstander fjerner vi det øverste sjiktet slik at logoer/tekster kommer frem i materialfargen. På bart metall må vi bruke en ekstra sterk laser – da vil resultatet som regel bli en mørk gråfarge, eller en lysere nyanse i metallet. Denne metoden egner seg godt til materialer som glass, skilter og treprodukter. Gravering gir et tradisjonelt og klassisk inntrykk, og har en varig holdbarhet.

Hva er brodering?

Brodering er en tekstilteknikk der man ved hjelp av store maskiner med nål og tråd får sydd på tøy eller annet mykt stoff. Det broderes direkte på et plagg etter et broderingskort som lages basert på logoen. Man kan brodere opptil 15 trådfarger samtidig. Det vil bli plukket ut en trådfarge så nær logofargene som mulig og tråder finnes i forskjellige utførelser, tykkelser og glans. Brodering er ekstremt holdbart og i noen tilfeller holder det lengre enn selve plagget.

Hva er patches?

Vevde merker, broderte merker eller merker i imitert lær er forskjellige varianter av patches som kan lages i forskjellige fasonger og størrelser. Man kan velge variant for applisering på produkt f.eks. selvklebende bakside eller med transferlim-bakside som varmes på. Alternativt sys de på produktet.

Hva er preging?

Ved preging lages det en klisjé av logoen som brukes for å prege produktene. Metoden er mye brukt på lær, skinn, papir og fleece.

Design

Hva er vektorisert logo?

En vektorisert logo bruker matematiske formler og vektorer i stedet for piksler for å beskrive informasjonen. Vektoriserte logoer har fordelen av å være skalerbare uten tap av kvalitet. Uansett om du trenger å bruke logoen på en liten kulepenn eller på et stort reklameskilt, kan den enkelt justeres i størrelse uten å bli uskarp eller pikselert. En annen fordel med vektoriserte logoer er at de kan redigeres og tilpasses enkelt. Du kan endre farger, størrelser, former og legge til tekst uten å miste kvaliteten på logoen. Dette gjør det mulig å oppdatere og tilpasse logoen etter behov uten å måtte lage en helt ny versjon. Vektoriserte logoer er ofte i filformat .eps, .ai eller .pdf.

Hva er pantonefarge?

Pantonefarge refererer til et fargesystem som brukes over hele verden for å standardisere og identifisere farger nøyaktig. Pantonefarger er tildelt en unik kode som gjør det enkelt å kommunisere og replikere farger på tvers av forskjellige trykkmetoder og materialer. Pantonefargesystemet er spesielt populært innen design, grafikk, trykk og produksjon av produkter som logoer, emballasje, klær og mer. Ved å bruke pantonefarger kan man oppnå konsistens og nøyaktighet i fargegjengivelse. Kort fortalt er pantonefarge et standardisert system for å identifisere og kommunisere farger presist og pålitelig.

Skattegrenser

Hva er skattereglene for gaver til ansatte?

Beløpsgrensen på gaver i arbeidsforhold (for eksempel julegaver, sommergaver osv.) er kr 5 000,- pr år. Forutsetningen er at gaven består av annet enn pengebeløp. Gaver opp til en verdi på kr 5 000,- per år er skattefri for mottaker, og arbeidsgiver kan kreve fradrag for beløpet. Utgjør verdien av gaven mer enn kr 5 000,- for året, vil overskytende beløp være skattepliktig. Gaver i forbindelse med jubileum o.l. har egne skattefrie beløp. Ved bryllup, pensjon, avslutning av arbeidsforhold etter minst 10 år, runde bursdager (50, 60, 70 eller 80) eller dersom bedriften har bestått i 25 år (eller et antall år som er delelig med 25) er det en beløpsgrense på kr 4 000,-. Ved ansettelse i bedriften i minst 20 år, og deretter hvert tiende år, kan det gis gave til en verdi inntil kr 8 000.

Hva er skattereglene for giveaways og gaver til forretningsforbindelser?

Gaver til forretningsforbindelser er som hovedregel ikke fradragsberettiget. Dette gjelder både skatt og merverdiavgift. For at gaven ikke skal være skattepliktig for mottaker er det en beløpsgrense på kr 308,- per gave. Disse gavene vil være skattemessig fradragsberettiget for selskapet. Gavegjenstanden skal være utformet med reklame og i et større antall eksemplarer. Firmamerke og/eller firmanavn skal være fast knyttet til gavegjenstanden.

Bærekraft

Hva gjør Artisti?

Artisti har vært medlem av Etisk Handel Norge siden 2008. Vi er ISO-sertifisert i Ledelsessystem for kvalitet (NS-EN ISO 9001:2015) og Ledelsessystem for miljø (NS-EN ISO 14001:2015) og har Platinum-status fra EcoVadis på vårt bærekraftsarbeid. Vi rapporterer årlig på vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger til Etisk Handel Norge, og vurderingene fra EcoVadis gjennomføres hvert år i september. Gjennom ISO-sertifiseringene dekker vi 12 av 17 bærekraftsmål, og vi har 7 priortierte bærekraftsmål hvor vi ser vi kan påvirke mest. Vi følger FNs Global Compacts 10 prinsipper for ansvarlig næringsliv og våre policyer og rapporteringer er offentlig tilgjengelig på våre nettsider.

Er profileringsprodukter bærekraftig?

Bærekraft er et begrep som brukes for å karakterisere økonomiske, sosiale, institusjonelle og miljømessige sider ved menneskelige samfunn. Innledningsvis så blir ikke et produkt mindre bærekraftig for at det har en firmalogo på seg, men det er viktig at selve produktet oppfyller en funksjon og dekker et behov. For eksempel en god jakke som man bruker hver dag på jobb for å holde seg varm, den trenger man uansett om den er profilert eller ikke. Når det er sagt så er bærekraft sett opp mot produkter et komplekst tema med mange elementer som kan påvirkes for at produktet skal være mest mulig bærekraftig. Først er det selvfølgelig viktig å ha en samarbeidsparter som har kontroll på og stiller krav til produksjon og leverandørkjeden med hensyn til påvirkning på mennesker, miljø og samfunn. Samarbeidspartneren bør også fungere som en rådgiver i jungelen av produkter, både hva som er miljøvennlig, men også for å treffe riktig produkt til riktig målgruppe. Produktet skal utover det å oppfylle en funksjon og dekke et behov også være av en karakter slik at de blir tatt vare på og brukt av mottakerne. Produktet bør være av god kvalitet med lang levetid og av en type som kan gjenbrukes gang på gang. Valg av materialer spiller også inn. Det finnes et godt utvalg av naturlige fornybare råvarer som for eksempel bambus, kork, papir, tre etc. Produkter som er laget av gjenvunnet materiale som resirkulert plast, papp, bomull osv., bidrar til å redusere CO2e-avtrykket. Det gjør også det å velge kortreiste produkter, det å velge de mest miljøvennlige transportmetodene samt velge produkter som produseres på fabrikker som benytter fornybar energi som strømkilde. Det er også viktig at tenke på produktets hele livssyklus og da også gjenvinning eller gjenbruk av produktet. Som en erfaren leverandør vil vi alltid veilede våre kunder til å ta de beste valgene slik at påvirkningen på mennesker, miljø og samfunn i alle prosessene blir ivaretatt.

Leveringstid

Hvor lang leveringstid har dere?

Leveringstiden varierer alt fra 1 dag til 4 måneder. Vi tilbyr både produkter fra eget lager eller fra underleverandører i nærområdet med meget kort leveringstid, samt spesialproduksjon av produkter på fabrikk i Kina med båtfrakt til Norge. Ta kontakt så hjelper vi deg, vi jobber alltid for den beste løsningen til ditt behov og din leveringsfrist.

Ofte stilte spørsmål
Produktmedia 26